کد مطلب:276536 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

رفعت و بزرگی در پیشگاه خداوند
در اصول كافی از حضرت امام صادق علیه السلام ضمن حدیثی طولانی از رسول خداصلی الله علیه وآله آمده كه فرمود: همانا صدقه صاحبش را فزونی بخشد، پس صدقه دهید - خداوند شما را رحمت كند - و به تحقیق تواضع به صاحبش رفعت و بلندی بیشتری دهد، پس تواضع كنید كه خداوند شما را رفعت بخشد، و همانا گذشت، عزّت صاحبش را زیاد كند، پس عفو كنید تا خداوند به شما عزّت دهد. [1] .

و نیز در همان كتاب به سند صحیحی از حضرت صادق علیه السلام آمده كه فرمود: همانا دو فرشته در آسمان بر بندگان گماشته شده اند تا هركه برای خدا تواضع كند او را بالا برند، و هر آن كس كه تكبّر كند او را به پستی كشانند. [2] .



[ صفحه 575]



و نیز به سند صحیحی از آن حضرت است از رسول خداصلی الله علیه وآله كه فرمود: هركه تواضع كند خداوند او را بالا برد، و هركس كبر ورزد خداوند او را پایین آورد. [3] .

و در كتاب من لا یحضره الفقیه از وصایای پیغمبر پیغمبرصلی الله علیه وآله به علی علیه السلام است كه: یا علی! به خدا اگر فروتن در عمق چاهی باشد، خداوند - عزّوجلّ - بادی برانگیزد كه او را در دولت اشرار بالاتر از اخیار قرار دهد. [4] .

و در اصول كافی در حدیث مرفوعی از حضرت ابوالحسن موسی بن جعفرعلیهما السلام است كه فرمود: خداوند به كوه ها وحی فرمود كه: من كشتی بنده ام نوح را روی یكی از شما قرار می دهم، پس كوه ها گردن كشیدند و سرفرازی كردند ولی كوه جودی تواضع كرد - و آن كوهی است در منطقه شما - پس كشتی سینه بر آن كوه نهاد. [5] .

و شیخ جلیل ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی رحمه الله در كتاب كامل الزیارات به سند خود از صفوان جمال روایت كرده كه گفت: شنیدم حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام می فرمود: خداوند - تبارك و تعالی - بعضی از زمین ها و آب ها را بر بعضی دیگر برتری داد، پس برخی از آن ها فخر فروشی كردند و بعضی سركشی نمودند، و هیچ آب یا زمینی نماند مگر این كه عقوبت شد به خاطر ترك تواضع برای خدا، تا جایی كه خداوند مشركین را بر كعبه مسلّط گردانید، و آب نمك آلودی بر زمزم فرستاد كه طعمش را به هم زد.

و همانا كربلا و آب فرات اوّلین زمین و آبی بودند كه خداوند را تقدیس نمودند، پس خداوند به زمین كربلا فرمود: آنچه خداوند به تو فضیلت داده بازگوی؟ گفت: وقتی زمین ها و آب ها بر یكدیگر فخر فروشی كردند، من گفتم: زمین مقدّس مبارك خدا هستم، شفا در تربت و آب من است، ولی افتخار نمی كنم بلكه خاضع و ذلیل هستم برای كسی كه این صفت را به من داد و بر پایین تر از خودم فخر نمی فروشم، بلكه خدا را شكر می كنم. پس خداوند بر كرامت و برتری آن افزود به خاطر تواضع و سپاسش برای خدا به خاطر حسین و اصحاب اوعلیهم السلام. سپس امام صادق علیه السلام فرمود: هركس برای خدا تواضع كند،



[ صفحه 576]



خداوند او را بالا برد و هرآن كه تكبّر كند، خداوند او را پست گرداند. [6] .

و در مجلد چهاردهم بحار الانوار از مكارم الاخلاق آورده كه: ابن خولی ظرفی كه عسل و شیر در آن بود به خدمت پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله آورد. پس آن حضرت از خوردن آن خودداری كرد و چنین فرمود: دو نوشیدنی در یك بار، دو ظرف در یك ظرف! سپس فرمود: من آن را تحریم نمی كنم ولی فخر كردن و فردای قیامت پای حساب كشیده شدن برای زیادتی از دنیا را خوش ندارم، و تواضع را دوست می دارم كه هركس برای خدا تواضع كند خداوند او را بالا برد. [7] .

و نیز به نقل از كتاب الزهد به سند صحیح خود از حضرت امام صادق علیه السلام آورده كه فرمود: رسول اكرم صلی الله علیه وآله پنج شنبه برای افطار در مسجد قبا بود، فرمود: آیا آشامیدنی هست؟ اوس بن خوله انصاری قدحی از شیر آمیخته به عسل برای آن حضرت آورد. ولی وقتی آن را چشید قدح را كنار زد آن گاه فرمود: دو آشامیدنی كه می شود به هر یك از آن دو اكتفا كرد، آن را نمی آشامم، تحریم هم نمی كنم، ولی برای خدا تواضع می نمایم كه هركس برای خدا تواضع كند خداوند او را رفعت دهد و هركه تكبر نماید خدایش پایین آورد، و هركس در زندگی میانه روی كند خداوند روزی اش دهد، و هرآن كه تبذیر كند محرومش سازد، و هركس زیاد به یاد خدا باشد خداوند او را دوست دارد. [8] .


[1] كافي: 121:2.

[2] كافي: 122:2.

[3] كافي: 122:2.

[4] من لا يحضره الفقيه: 398:4.

[5] كافي: 124:2.

[6] كامل الزيارات: 271.

[7] بحار الانوار: 324:66.

[8] بحار الانوار: 324:66.